PlatFerma, locul care îi aduce împreună pe fermieri şi gurmanzi. Povestea pieţei online care promovează hrana sănătoasă

produse romanesti

În urmă cu mai bine de trei an, Ada Ţeicu, jurnalist şi blogger, punea bazele unui proiect online care asigură un loc de întâlnire pentru micii fermieri români şi consumatorii de produse sănătoase şi tradiţionale. „PlatFerma“ nu este doar o piaţă online, ci şi o poveste, una a relaţiei dintre producător şi produs.

Pe platforma online, gurmanzii găsesc produse locale, crescute natural în România, iar gospodarii, fie ei cu tradiţie sau aflaţi la început de drum, oameni care vor să se hrănească sănătos. „PlatFerma a apărut din nevoia de a şti unde găsim hrană sănătoasă, crescută natural, din dorinţa nemărginită de a reuni toţi fermierii şi gospodarii din România într-un loc. Îmi imaginam o pajişte întinsă, suculentă, aromată, de unde alegem ce e bun în România bob cu bob. Aşa am ajuns să construim comunitatea unde mâncarea sănătoasă şi tradiţia înflăcărează agricultura, meşteşugul şi turismul”, explică Ada Ţeicu (foto jos), iniţiatorul PlatFerma. În demersul său, tânăra se bucură de sprijinul echipei din care fac parte Andrei Afrăsinei, Mădălina Ivan, Corina Tudorache şi Larissa Sofron.

Într-o primă fază, pe PlatFerma au fost prezentaţi 21 de producători autohtoni, identificaţi în urma explorării peisajului tradiţional românesc pe Facebook: de la ferme de animale ori legume, la producători de lactate, pălincă ori delicatese cu miere. Lor li s-au alăturat alte câteva zeci de microferme pe care Ada Ţeicu le-a vizitat şi a căror poveste este expusă în propriul „portret de fermier”. O poveste cu bune, cu rele, cu soluţii creative şi sfaturi din experienţă, în care transparenţa este „cuvântul de ordine”.

În prezent, platforma online prezintă peste 60 de ferme şi producători şi cuprinde o bază de date în creştere atât cu gospodari, cât şi cu producători de produse finite (dulceţuri, gemuri, siropuri, uleiuri presate la rece) pe de o parte, şi magazine, restaurante, evenimente şi târguri pe cealaltă. „Scopul este să construim punţi între idei şi producători, astfel încât să putem ajuta la transformarea viselor în realitate”, punctează Ada Ţeicu.

Cel mai bine reprezentat este centrul ţării, locul de unde a pornit, de altfel, proiectul, însă vizibilă este şi zona Moldovei, „ai cărei fermieri sunt foarte activi online şi, deci, mai uşor de găsit”. Printre fermele promovate, se se regăsesc şi patru din Sălaj: ferma „Mama Ţic” (fermă mixtă, ecologică), Pălinca de Zalău, Coşul cu lavandă şi Pomăria Bădăcin (producător de fructe eco).

Pentru a facilita căutarea unui anumit tip de fermă, a luat naştere Harta Fermelor, unde sunt puşi laolaltă producătorii de hrană sănătoasă, de la ferme de legume, livezi cu fructe proaspete sau stoarse în sucuri naturale, compoturi, dulceţuri, murături, miere şi produse apicole, plante aromatice, fructe de pădure, la ferme de carne şi delicii din carne, lactate şi brânzeturi fine, ferme piscicole sau ferme mixte.

„Să zicem că te interesează legume (crescute din seminţe româneşti) şi locuieşti în Bucureşti. Cauţi pe Harta Fermelor, ferme de lângă Bucureşti, faci zoom şi îţi alegi gospodăria despre care vrei să afli mai multe. Dai click pe fermă şi afli unde este situată, ce produse găseşti acolo, cum le poţi cumpăra, cum arată ferma sau ce satisfacţii şi soluţii creative animă fermierii în fiecare zi. După ce ai văzut ce produse are gospodăria, o să găseşti la rubrica Portret de Fermier toate datele de contact ale gospodarului. Te înţelegi cu fiecare în parte, astfel încât să îţi umpli masa cu tot ce îţi doreşti, legume, fructe, miere, condimente, brânzeturi, carne, bunătăţi de pus în cămară, toate crescute natural pe pământurile României”, explică reprezentanţii PlatFerma.

Potrivit Adei, pentru a-şi câştiga un loc pe Harta Fermelor, fermierul trebuie să trimită echipei un mail, în care să povestească pe scurt despre gospodăria pe care o deţine. Condiţia de bază pe care trebuie să o îndeplinească este „producţia cu bun simţ”, subliniază tânăra: „Liniile de ghidare se văd clar încă de la prima vizită pe platferma.ro, fiecare <<portret de fermier>> şi fiecare articol conţinând detalii despre producători, ce şi cum produc. Transparenţa este importantă, de aceea cerem certificate care atestă producţia de la toţi gospodarii pe care îi prezentăm. Întrebările pe care le trimitem sunt simple, iar răspunsurile diferenţiază traseul fiecărei gospodării în timp, spaţiu, activitate şi implicare”.

Pentru a-i ajuta pe fermieri să se promoveze, echipa „PlatFerma” a construit o modalitate de a plăti lunar un abonament prin care gospodarii pot avea acces la instrumente necesare vânzării şi promovării directe şi online. Abonamentul va fi lansat în curând, iar şansa de a fi parte dintr-o comunitate unică va fi la îndemâna oricărui fermier care îşi doreşte ca produsele lui să ajungă pe mesele tuturor gurmanzilor interesaţi de produse naturale, româneşti.

 

Sursă: adevarul.ro