In 2023, Romania a importat aproape de patru ori mai mult vin decat a exportat
Potrivit unei analize realizate Wines of Romania, platforma dedicata in exclusivitate promovarii vinului romanesc, pe baza datelor de la Institutul National de Statistica, cifrele finale pentru 2023 indica o crestere usoara atat a importurilor, cat si a exporturilor de vin din Romania. Astfel, Romania a importat vin in valoare de 268,4 milioane de euro si a exportat in valoare de 72,5 milioane de euro, de 3,7 ori mai putin. In volume, importul a ajuns la 123.000 de tone, iar exportul la 34.400 de tone.
Comparativ cu 2022, importurile au crescut doar cu 30 de milioane de euro, de la 238 la 268 de milioane de euro. Totusi, aceasta crestere este semnificativa fata de 2021, cand Romania a importat vin in valoare de 189 de milioane de euro. In ceea ce priveste pretul, in 2023, Romania a importat vinuri cu 2,17 euro / litru, cu 5% mai ieftine decat in 2022, cand valoarea medie a fost de 2,26 euro pe litru, insa mai scumpe decat in 2021, cand pretul platit per litru a fost de 1,59 euro.
Valoarea exporturilor a continuat sa creasca usor, ajungand de la 69 de milioane de euro in 2021, la 71,6 milioane de euro in 2022 si 72,5 milioane de euro in 2023.
Pretul pe litru pentru vinul exportat continuat sa evolueze, de la 1,82 euro / l in 2021 la 1,97 euro / l in 2022 si 2,09 euro / l anul trecut. Totusi, volumul total exportat este in continua scadere in ultimii trei ani – de la 38.000 de tone in 2021, la 36.300 de tone in 2022 si 34.600 de tone in 2023.
„La o prima vedere, nu exista o mare diferenta pe piata vinului din Romania in ceea ce priveste exporturile si importurile din ultimii doi ani. Insa se intrevede o tendinta destul de clara – o crestere a pretului mediu per litru de vin exportat, care ramane undeva intre 5 si 7% pe an, dublata de o scadere a volumelor exportate, peste 10% diferenta intre 2021 si 2023. Asta inseamna ca mai mult vin premium romanesc ajunge la mai multa lume si ca incepem sa avem si consumatori pe piata internationala care revin la vinurile romanesti. Intr-un scenariu optimist, as spune ca asistam la momentul in care consumatorii inteleg ca Romania face vin bun. In orice caz, asistam la o consolidare a pozitiei vinurilor premium romanesti, care va servi, sper, ca fundatie pentru dezvoltarea viitoare”, declara Marinela Ardelean, fondatoarea platformei Wines of Romania.
Pe de alta parte, potrivit acesteia, cifrele legate de importuri sunt destul de incurajatoare, mai ales in categoria de vinuri cu pret mediu, ceea ce inseamna ca Romania are o clasa de consumatori aflati inca la inceput de drum, care sunt curiosi, experimenteaza, descopera vinuri si regiuni noi.
„Imi doresc, ca intotdeauna, o clasa de consumatori de vin cat mai vasta si cat mai educata in privinta gustului, pentru ca aceasta comparatie dintre vinurile de import si vinurile autohtone este in masura sa aseze vinul romanesc pe locul meritat nu doar in lume, ci si aici, la noi acasa”, a mai completat fondatoarea Wines of Romania.